wijgmaal.be - wijgmaal digitaal ::: wijgmaal |.be|.eu|.net|.info| ::: Wijgmaal, Leuven, Belgium
Wijgmaal - wijgmaal.be
Nieuwsbericht


Wijgmaal wordt tunneldorp

Als het van Infrabel en de NMBS afhangt, krijgt Wijgmaal op relatief korte termijn vier tunnels onder de sporen. Het gaat om twee exemplaren voor wagens en evenveel voor fietsers en voetgangers. Die moeten meer treinverkeer mogelijk maken, de doorstroming van het wegverkeer bevorderen, maar vooral de veiligheid verhogen. De tunnels zouden er gelijktijdig komen met de tunnel onder de sporen in Heverlee.
De vier tunnels in Wijgmaal en de ene in Heverlee zijn volgens het stadsbestuur onlosmakelijk met elkaar verbonden. 'Spoorwegbeheerder Infrabel is sterk vragende partij voor de ondertunneling van de overgangen in Wijgmaal, terwijl voor ons een tunnel aan de Naamsesteenweg in Heverlee een absolute prioriteit geniet. Zeker als er door de komst van Gewestelijk Expres Net nog meer treinen gaan rijden, dreigt het verkeer op de Naamsesteenweg helemaal vast te zitten. Door de twee dossiers aan elkaar te koppelen vermijden we dat er in een van de dossiers uitstel zou optreden', zegt schepen voor Ruimtelijke Ordening Herwig Beckers (CD&V).

Momenteel onderhandelen Infrabel, het Agentschap Wegen en Verkeer en het stadsbestuur over de verdeling van de kosten. 'In eerste instantie gaat het om een samenwerkingsovereenkomst voor de twee studies die voor de ondertunneling nodig zijn, later voor de werken zelf.'

Frequentie

Volgens Beckers gaat het in Wijgmaal om twee tunnels voor auto's in de Remylaan en de Wakkerzeelsebaan en twee tunnels voor fietsers en voetgangers in de Gebroeders Tassetstraat en de Baron Descampslaan. 'Tunnels zijn voor alle betrokken partijen de beste oplossing', meent hij. 'De NMBS kan de frequentie op de lijn Leuven-Mechelen opdrijven. Dat is een goede zaak voor de pendelaars. Anderzijds zijn tunnels een zegen voor de doorstroming van het wegverkeer. Bovendien wordt Wijgmaal niet meer door het spoor in twee gesneden en verhoogt vooral de veiligheid gevoelig.'

Zelfs als het stadsbestuur en de beheerders van weg en spoor tot een overeenkomst komen, zijn de werken zelf ten vroegste voor 2015, dat bleek vorige week nog uit een vraag van Vlaams parlementslid Karin Brouwers (CD&V) uit Kessel-Lo bij haar partijgenoot minister Hilde Crevits.

(bron: Nieuwsblad)

25.11.2010


opmerking - toevoeging - probleem printvriendelijke pagina naar begin van deze pagina