Nieuwsbericht


'Vergissing' per sms is nep

Test-Aankoop waarschuwt voor schimmige firma's die u 'per ongeluk' een misleidend sms'je sturen. Wie zo attent is om te antwoorden, wordt het slachtoffer van zwendelpraktijken. Klagen bij de operator loont voor wie onverwacht een hoge factuur krijgt.


'Alain, vergeet niet de kinderen van school te halen', stond er in een sms die Bénédicte Linard (31) kreeg. Het berichtje was verstuurd van een privénummer. Als lerares kon ze het niet over haar hart krijgen om kinderen eenzaam aan de schoolpoort te laten staan. 'Ik stuurde een berichtje terug, dat het om een misverstand ging. Daarna kreeg ik nog een berichtje om me te bedanken.'

Ze vergat het voorval weer, tot haar gsm-factuur van oktober op de mat viel. Daar stond drie euro op die ze niet kon thuisbrengen naar het betalend nummer 7111. 'Ik heb naar Proximus gebeld om te vragen wie dat was. Ze dachten eerst dat het misschien te maken had met een wedstrijd van Radio Mint waar ik ooit een sms voor had gestuurd.'

Mint bleek onschuldig. Bénédictes frank viel pas toen Proximus vroeg of ze een sms'je over kinderen ophalen had gekregen. 'Pas toen snapte ik dat het niet om een vergissing ging, maar om spam. Schandalig vind ik het. Drie euro is niet veel, maar het gaat om het principe. Proximus heeft beloofd om het geld te verrekenen met de factuur van deze maand. Of ze ook actie zal ondernemen tegen de daders, konden ze me niet zeggen.'

'We zien deze praktijk steeds vaker de kop opsteken', zegt Nico De Bie van Test-Aankoop. 'Het lijkt gewoon alsof iemand zich vergist heeft, en mensen reageren te goeder trouw. Een tijdje geleden was het vooral de tekst dank u voor de fijne avond, nu gaat het over de kinderen. De kosten lopen snel op. Als je antwoordt, krijg je snel een tweede sms'je en dat kan blijven duren. Bovendien betaal je voor de ontvangen berichten. Facturen van meer dan vierhonderd euro door dubieuze sms-praktijken zijn geen uitzondering.'

De 'verkeerd verstuurde' berichtjes zijn de nieuwste, maar zeker niet de enige vorm van sms-zwendel. De dure datingchat met 'dames' die helemaal niet op zoek blijken te zijn naar een lief, is ondertussen berucht. Base waarschuwt op zijn site voor een telefoonversie van de kettingbrief. Een berichtje dat zogenaamd van Base komt, belooft de ontvanger een bundel gratis sms'jes, als die het doorstuurt naar tien vrienden. Het lijkt een goede deal, maar je bent vooral veel geld kwijt.

Volgens Luc Tuerlinckx, federaal ombudsman Telecom, blijven de spontane misleidende sms'jes een uitzondering. 'De trend op dit moment is jongeren lokken via pop-ups op het internet met gratis beltonen. Alleen als je heel nauwkeurig leest, zie je dat je een abonnement neemt.'

Geen berichtjes van privénummers meer beantwoorden is de boodschap. Wie toch het slachtoffer wordt van fraude, kan het best klagen bij zijn telefoonbedrijf. 'We merken dat de operators niet moeilijk doen over terugbetaling', zegt De Bie. 'Mochten ze toch aarzelen, dien dan een klacht in bij de economische inspectie. Dit is illegaal. Zaken waar je niet expliciet om vraagt, hoef je niet te betalen.'

Omdat voorkomen beter is dan genezen, zouden operatoren beter dergelijke nummers blokkeren. 'Helaas zijn die praktijken ook voor hen winstgevend. Mobistar en Proximus hebben onlangs een gedragscode ondertekend. We wachten nu af of ze die zullen naleven. Base erkent het document niet als bindend.'

Ook ombudsman Tuerlinckx wacht met spanning de resultaten af. 'De operators zetten hun partners niet voldoende onder druk om de overeenkomst na te leven. Bovendien is hij niet volledig genoeg. Er staan geen strafbepalingen of prijsplafonds in.'

Op vraag van de huidige minister van Consumentenzaken, Freya Van den Bossche (SP.A), stelde een commissie een ethische code op die bindend zou zijn, ook voor de kleinere operatoren. Maar voordat die code van kracht wordt, is het wachten op een nieuwe regering.

'De meerderheid van de sms-diensten werkt correct', zegt Frédérique Verbiest van Proximus. 'Maar er zitten rotte appels in de hoop. Bij dergelijke klachten nemen we contact op met de aanbieder. Als die zijn gedrag niet verbetert, blokkeren we hun verkorte nummer.'

Florence Muls van Base ontkent het probleem. 'Ofwel is de zender een partner van ons. Volgens het contract mogen dergelijke praktijken niet, dus dat gebeurt nooit. Ofwel komen de berichtjes vanuit het buitenland, via ons netwerk. Dan kunnen we er niets aan doen. We sturen wel een sms naar de klant als hij voor meer dan vijftig euro berichtjes stuurt.'

(bron: Nieuwsblad)

23.11.2007

© 2001 - 2020 wijgmaal.be

deze pagina werd afgedrukt vanop http://wijgmaal.be/printing.php/www/news/news/news/277/?Vergissing?_per_sms_is_nep